Behandlingar

Du får hjälp för dina symtom genom följande behandlingar.

OMI, ortopedisk medicin innebär en systematisk undersökning och behandling av rörelseapparatens mjukdelar, d v s smärta och skador från muskler, senor, ligament, leder samt smärta och skador i nacke och rygg.

Akupunktur är en behandling som framförallt används om du har värk eller smärta i muskler eller leder. Andra användningsområden är tinnitus, migrän/huvudvärk och käkledsbesvär. En normal behandlingsomgång består av 6-10 behandlingar.

Akupunktur har sina rötter inom traditionell kinesisk medicin (TCM) och är en mångtusenårig läkekonst som utövas världen över. Akupunktur är en accepterad behandlingsform och används i västerländsk medicin för att lindra smärtor.

Vid en akupunkturbehandling sätts tunna sterila engångsnålar i särskilda akupunkturpunkter. Känslan kan beskrivas som en pirrande, domnande eller liten stöt som strålar ut bort från nålen.
Det finns olika forskning som visar att akupunktur ger effekt efter upprepning och regelbundenhet. Bästa resultat kommer efter upprepad behandling och ibland först efter 5-7 behandlingar.

Slide

Ljusbehandling med Bioptron används för att minska smärta och inflammation och för att främja läkning. Ljusbehandlingen går ut på att ljusstrålar skickas ut för att stimulera cellerna och skapa en läkningsprocess.

Idrottsmedicin är den del av medicinsk vetenskap som omfattar läran om fysisk aktivitet med betoning på fysisk träning och hur fysisk träning kan tillämpas för att förebygga och behandla ohälsa och idrottsrelaterade tillstånd och även för prestationsutveckling.

Anpassad träning och rehabilitering efter skada
Anpassad träning kan förebygga, men även vara en behandling för både sjukdom, skador och smärta.

Vi utforma ett träningsprogram anpassat efter dina specifika förutsättningar och önskemål. Detta sker efter en grundlig analys av din hållning och kroppens funktion både i rörelse och vila.

Träning efter neurologisk skada
- Träning av styrka, uthållighet, kondition och balans äe effektivt vid olika neurologiska sjukdomar för att förbättra förmågan att utföra aktivitet i dagliga livet. Målet är att bland annat att förbättra din rörelse- och funktionsförmåga. Träningen anpassas efter de neurologiska skador du har.

Träning efter genomgången COVID-19 - Att varit sjuk i COVID-19 kan ge en mängd olika symtom. Det kan röra sig om både fysiska och psykiska besvär som trötthet, nedsatt styrka, kondition och balans, oro, ångest och sömnsvårigheter. Då finns det hjälp att få hos mig och din Vårdcentral. När du som patient tränar hos oss på Fysioteket mäter vi syresättningen och pulsen under träningen och kan se när det är dags att vila för att inte sjunka för lågt. Det kan kännas tryggare att träna så till en början.

Fysisk aktivitet är nödvändigt för en god fysisk och mental hälsa. Vi är skapta för att röra på oss och de flesta av oss känner välbehag och rörelseglädje när vi utövar någon fysisk aktivitet. I samband med sjukdom, kriser och ohälsa tappar vi dock ofta bort lusten att röra på oss. När vi använder fysisk aktivitet som behandling anpassas rörelseaktiviteten utifrån dina förutsättningar och behov.

Stabiliseringsträning är ett sätt för dig att hitta tillbaka till din naturligt friska hållning. Vid långvarig smärta och dålig hållning minskar gradvis aktiviteten i de djupa stabiliseringsmusklerna. Hjärnan kommer till slut att välja mer ytliga muskler som inte skapar tillräckligt med stabilitet mellan kotorna och öka risken för återkommande nack- och ryggproblem.

Kroppen och hjärnan fungerar enligt "use it or loose it", det vill säga om du lär dig återträna de djupa stabiliseringsmusklerna och integrera din nygamla kunskap i ditt rörelsemönster, kommer du att få tillbaka en bättre fungerande nacke och rygg och därigenom reducera smärta.

Det är just denna specifika kunskap du lär vid stabiliseringsträning och motorisk kontroll. Första steget är att lära dig att hitta aktiveringen av de djupa musklerna och samtidigt kunna slappna av i de ytliga musklerna. Kontrollen integreras därefter i mer och mer utmanande övningar från det bästa i fysioterapi, motorisk kontroll och funktionell träning.

Resultatet är förutom en förbättrad hållning, ökad styrka, förbättrad balans och förbättrat andningsmönster en rygg och nacke Du kan lita på.

Cykel-2
Konditionstest på cykel
Cykel-3
Mätning av puls och syreupptagningsförmåga